Randstadrail, marktwerking ontspoord

Blog - 6 januari 2014

Op zoek naar een cadeautje even de V&D binnen gestapt. Na enig speurwerk zonder resultaat toch maar op een verkoopdame afgestapt om te vragen of ze het bewuste artikel in huis hebben. Er wordt ontkennend geantwoord en vervolgens nagedacht waar het artikel mogelijk wel te verkrijgen is, waarna ik word doorverwezen naar de Blokker. Wijzer geworden vervolg ik vol goede moed mijn zoektocht.

Dat zulke klantvriendelijkheid niet voor elk commercieel bedrijf hoog in het vaandel staat is op zichzelf geen nieuws. Maar hoe de concurrentiementaliteit de klant totaal geen dienst bewijst ondervond ik de volgende dag op het multimodale knooppunt, station Rotterdam Centraal.
Met het openbaar vervoer van Rotterdam naar Den Haag, voldoende keuzemogelijkheden voor de stedeling. Eerst met de fiets naar Rotterdam Centraal om de nieuwe fietsenstalling te bewonderen en te gebruiken en vervolgens met de intercity naar Den Haag CS. Even inchecken en de trein in, maar helaas, deze dag een kink in de kabel meldt de stationsomroeper. Wegens een stroomstoring geen treinverkeer tussen Schiedam en Delft, wat nu?

Geen nood zou je zeggen, er ligt immers een fijnmazig openbaar vervoersnetwerk dus even informeren bij de stationschef en het snelste alternatief wordt voor je bekeken. Helaas is dat buiten de marktwerking gerekend. Wat je te horen krijgt als argeloze reiziger is dat de enige opties zijn de trein naar Gouda en daar overstappen op een trein naar Den Haag, of alsnog de trein nemen naar Schiedam en daar vervolgens over te stappen op calamiteiten busvervoer naar Delft. Voor de laatste etappe kan dan nogmaals worden overgestapt om weer de trein te nemen. Tot mijn stomme verbazing werd niet gewezen op de Randstadrail, waar je in kan stappen op Rotterdam CS en in een half uur ook op Den Haag CS staat, veel sneller dan het omslachtige aangeboden alternatief. Hoe kan het dat op plekken waar het is gelukt om theoriën over transit-oriënted development ook uit te voeren, het reizen met het openbaar vervoer in de dagelijske praktijk zo weerbarstig is? 

De reden is ontluisterend simpel: Randstadrail wordt beheerd door de RET, een concurrent van de NS en daar wordt niet naar doorverwezen. Waarom al dat geld en die inspanningen om de Randstad op een goede betaalbare manier voor iedereen te ontsluiten als daar vervolgens onder het mom van marktwerking zó mee wordt omgegaan? Verschillende aanbieders op het spoor (trein of metro) is prima, maar een vlotte afwikkeling van A naar B voor de reiziger zou centraal moeten staan. Voor de reiziger met zijn ov-chippas zijn de verschillen tussen die aanbieders natuurlijk totaal niet relevant.

Alle goede bedoelingen van de overheid voor b.v. Nederland ten spijt is het denken vanuit de reiziger nu geenszins het geval, zelfs commerciële winkeliers zijn hun klanten blijkbaar beter van dienst dan de OV-aanbieders. Misschien zou moeten worden nagedacht over een onafhankelijke tussenpartij als informatieverstrekker voor de diensten op het spoor. Want het multimodale knooppunt is er wel, maar het wordt op deze manier niet goed benut.

Astrid Kockelkoren, mdbs

TERUG

DELEN

Uw reactie plaatsen: